Większość znanych mi modeli terenówek jest strojona wg. "filozofii" miękka sprężyna, a do tego amor z silnym tłumieniem dobicia, i słabszym na odbiciu. Natomiast aftermarket zwykle dokładnie na odwrót - bardzo sztywna sprężyna, i amor miękki na dobiciu, i usztywniony na odbiciu.
To trochę grubsze tłumaczenie, czemu tak właśnie (i ogólnie o zasadach dobierania siły tłumienia amorów) - ale taka ogólna konkluzja wynikająca z mojego własnego doświadczenia jest taka - że nie bardzo wychodzi miksowanie tych filozofii. Czyli zapodanie aftermaketowego amora do seryjnych sprężyn - i na odwrót, seryjnych amorów do usztywnionych sprężyn. W pierwszym przypadku wychodzi zestrojenie "po amerykańsku" - ale z lat siedemdziesiątych - czyli "wanna na kółkach"
, w drugim taczka taka, że plomby z zębów na gładkim asfalcie o sobie przypominają ...
No - chyba że ktoś właśnie takiego efektu oczekuje ...
Tak na marginesie - typowy aftermarket do terenówek - to tak na prawdę wersja najbardziej podstawowa amortyzatora, czyli ze stałymi wartościami nastaw, i wrażliwa na zmiany temperatury (tyle że amor znacznie większy, więc i znacznie dłużej trzyma parametry termiczne). Tymczasem, siła tłumienia amora powinna być zmienna, zależnie od prędkości pojazdu - a więc i dynamiki działającej na niego siły. Upraszczając, wraz z narastaniem prędkości tłoczyska tłumienie też powinno wzrastać. Dodatkowo, amor powinien zawierać układ korygujący nastawy od temperatury oleju, żeby nie zmieniał parametrów po rozgrzaniu. Już nie mówiąc o tym, że każde auto jest trochę inne, i uśrednione wartości amorów "półkowych" niekoniecznie pasują do konkretnej aplikacji - szczególnie mowa o dużych i znacznie cięższych niż seryjne kołach (czyli inna niż zakładana dla danego amora masa nieresorowana). Oznacza to, że taka prosta wersja amora jest idealnie zestrojona dla danego pojazdu jedynie w bardzo wąskim przedziale prędkości. Reszta zakresu od tego ideału odbiega, mniej lub więcej. Natomiast amory profi, dla sportu, ten zakres "idealny" potrafią znacząco rozszerzyć. Jak ktoś miał okazje na takowych pojeździć - to wie jaka to jest różnica ...
Ale to też i zupełnie inna półka cenowa ...