Problem z AUTOMATEM

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

Rokfor32 pisze:Wypnij kabelek odpowiedzialny za dopinanie blokady konwertera - i problem zniknie ... :mrgreen:
Wystarczy przełączyć wajhę z D na 3 i automat chodzi na wszystkich 4 biegach, ale nie zapina blokady.
A zastanawia mnie to czy wtedy w takim położeniu nie powinien używac tylko 3 biegów?

Opis oleju:
http://www.castrol.com/pl_pl/poland/pro ... hicle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dane oleju:
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... AMUZ_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Widzę, że ogólnie dziwna sprawa, bo nikomu się jeszcze coś takiego nie zdarzyło :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8491
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: Rokfor32 »

Jest troszeczkę rzadszy (mniejsza lepkość) od dextronów - ale to minimalne różnice, i nie powinny mieć żadnego wpływu.

Nie ruszyłeś tam aby czego w środku, jak miskę i filtr ściągałeś?

Ta skrzynka jest sterowana elektronicznie w całości, więc za sposób jej działania (tempo przełączania biegów, wypełnienie konwertera, zapięcie blokady) odpowiada elektronika sterująca. No - chyba że się coś fizycznie w płycie zaworowej poprzestawiało, i jak olej rzadki (nagrzany) to potrafi przesterować na zapięcie blokady, mimo że takiego sygnału nie dostaje.

Ale taką sytuacje powinno się udać wychwycić, jak masz skaner. Można też fizycznie wpiąć miernik w sygnał od blokady, i sprawdzić czy efekt na skrzyni jest skorelowany - czy wydarza się pomimo braku sygnału.

W tym drugim przypadku - obawiam się że skrzynka do przeglądnięcia (płyta zaworowa) - lub inna na podmianę.

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

No kurcze przy ściąganiu miski zdjełem tylko filtr który wyczysciłem, przepłukalem i przedmuchałem...
Więc wydaje mi się, że niczego tam spaprać nie mogłem... Ale kto wie :)

Jednak chyba coś świruje elektronika sterująca, bo skoro przełącze wajhę z D na 3 to blokada konwertera sama z siebie się nie włączy tylko płynie chodzi na wszystkich 4 biegach bez blokady. Czyli blokada sama z siebie mechanicznie się nie włącza...

I teraz pytanie - jesli mam wajhę w pozycji 3 to czy nie powinny chodzić tylko 3 pierwsze biegi :?:
Bo u mnie chodzą wszystkie 4 tylko bez blokady konwertera :D
Tak się zastanawiam czy faktycznie coś się nie posypalo w elektronice :o

Jak narazie ściągnięte klemy na 24h i niech sie wszystko ładniej zresetuje... chociaż to aż nie możliwe, że akurat elektronika zwariowała akurat w tym samym czasie co wymiana oleju...

Ps. Jutro podepnę się pod kompa... Czy program TechStream wystarczy do podglądnięcia skrzyni czy trzeba jakiś inny programik?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8491
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: Rokfor32 »

Ta skrzynka ma cztery biegi - więc na "3" mają działać tylko trzy :wink:

Ale możliwe, że ten "czwarty" to właśnie efekt świrowania sterowania. Czyli to, co napisałeś na początku, że odczuwasz jakby skrzynka miała 5 biegów.

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

No to widzę coś nie teges bardziej z elektroniką niż z mechaniką...
Ciekawe czy samą elektronikę można w skrzynce wymienić lub wgrać od nowa program...

Jak mi się nic nie uda wydumać lub nie znajdę nikogo kto mi w tym problemie pomoże bez ponoszenia sporych kosztów to wyprowadzę sobie sterowanie blokadą konwertera i będę uaktywniana tylko za moim przyzwoleniem :?
Ale coś mi się wydaje, że to błachostka tylko trzeba dobrze zdiagnozować problem...

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MaxLux »

Do "Szwagra" z krakowa zadzwon

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

A któż to taki? Jak go namierzyć?

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

TechStream podłączony i zero błędów...
Ale obawiam się, że ten program nie czyta błędów skrzyni...
Może ktoś potwierdzić lub zaprzeczyć :?:

Poniżej zrzuty ekranu z techstream i za bardzo nie widzę tam za wielu sygnałów ze skrzyni...

Możecie polecić jakiś programik do diagnostyki skrzyni :?:
Załączniki
techstream2.jpg
techstream.jpg

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18058
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: kylon »

A napisz dokładnie jak Ty ten olej nowy nalewałeś i sprawdzałeś. Zacząłbym od samego początku bo wydaje mi się że auto raczej serwisu nie widuje a sam próbujesz wszystko zrobić za pomocą internetu.

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

Zlałem olej z miski około 6l, zdjełem miskę i wyczyściłem... wszystko skręciłem i przez otwór bagnetu zalałem podobną ilość. Po dłuższej przejeżdzcę w pozycji P sprawdziłem stan oleju na bagnecie - poziom oleju był na górnej kresce podziałki HOT. Olej sprawdzałem oczywiście jeszcze w czasie eksploatacji kilkukrotnie - stan oleju jak wyżej...

Ps. W autkach i motocyklach grzebię sobie zawsze w miarę możliwości sam bo jest to moja ogromna pasja i sprawia mi wielką satysfakcję i przyjemność. Niestety tym razem niby prosta czynność a coś poszło nie tak... fakt faktem to mój pierwszy automat...

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

Tak sobie dzisiaj analizowałem schemaciki i faktycznie ten lock-up(blokada konwertera) jest sterowany wyłącznie przez ECU.

Na razie wyróżniłem ważniejsze powiązania lock-up-u z :
- czujnikiem prędkości,
- czujnikiem pedału gazu,
- czujnikiem temp. silnika,
- czujnikiem temp. skrzyni.

lock-up zaczyna działać zawsze od momentu jak troszkę się podniesie temp. silnika - więc tutaj OK.

Natomiast zaczynam podejrzewać czujnik temp oleju skrzyni...
Czy jak olej się zagrzeje mocno, ale jeszcze nie do tego momentu, żeby zapaliła się kontrolka to czy komputer nie narzuca szybkiego zapięcia blokady konwertera żeby obniżyć temperaturę oleju?
Może to jest przyczyną... Albo coś gdzieś zruszyłem jak wymieniałem olej albo faktycznie czujnik świruje i w efekcie ECU widzi wysoką temperaturę oleju i stąd takie zachowanie?

Kurcze dobrze by było mieć jakieś wartości oporności które odpowiadają za daną temperaturę...
Albo faktycznie szczytać to przez komp... tylko jak :D :?:

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MaxLux »

Hmmm - a nie spieprzyles czegos przy wymianie oleju ??

Ludziki czesto tak robia jak z wymiana oleju w silniku - czyli rozgrzany silnik -> spuszczenie oleju i nalewka nowego

w skrzyni - rozgrzanie-odstawnienie na 2h w celu wyrowania temparatur i delikatnego schlodzenia -> spuszczenie oleju i nalenia nowego... ponoc wylanie oleju zaraz po zatrzymaniu moze spowodowac uszkodzenie / przegrzanie elektroniki.

Tak czy naczej zadzon do szwagra http://www.szwagro-matic.pl/kontakt" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

Dzięki za kontakt !!!

Jutro pomierzę wszystkie sygnały i może coś mnie oświeci...

Zrzucenie miski, wyczyszczenie, usunięcie fabrycznego silikonu, odkręcenie i przemycie filtra a później złożenie wszystkiego w jedną całość to chyba więcej jak 2h :)

Samej elektroniki rozumianej jako układy scalone to na szczęście w skrzyni nie ma. Z elektryki/elektroniki są cewki elektrozaworów i czujniki(prędkości, temp itp).

Ale cieszyłbym się jak dziecko jeśli to tylko jeden z czujników by padł.
Jutrzejszy dzień albo wiele wyjaśni albo utwierdzi mnie, że dalej jestem w czarnej d...
Ale i tak, tak szybko to się nie poddam :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8491
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: Rokfor32 »

Nie myl pewnych rzeczy.

Ta skrzynka jest STEROWANA elektronicznie - ale fizyczna realizacja nastaw odbywa sie już zwyczajnie, hydraulicznie. W dodatku działa to na takiej dosyć dziwacznej zasadzie, że koreluje sygnały z elektrozaworów. Czyli to nie jest tak, że pierwszy bieg to pierwszy elektrozawór, drugi - to drugi elektrozawór, i tak dalej - cztery biegi są zapinane dwoma elektrozaworami, ich kombinacją ustawień, blokada trzecim, a w tym modelu dodatkowo elektronicznie jest wysterowywane ciśnienie (czwarty zawór jest proporcjonalny, a nie zero - jedynkowy). Stopień napełnienia konwertera, czyli de facto stpopień sprzężenia hydraulicznego - to juz wypadkowa ciśnienia oleju i obciążenia skrzyni - nie jest wysterowany bezpośrednio.

Taki przykład.

Mam teraz u siebie LJ78 z automatem. No i na razie test - jazda próbna. Auto - nie jedzie. Zamulone strasznie, pedał w podłogę, a silnik nie chce przekroczyć 2 tysi obrotów, po prostu nie jest w stanie, skrzynia go dusi, a jak już w końcu się trochę rozpędził - to doszedł do stadium, gdzie przy pedale w podłodze skrzynka przerzucała czwórkę i trójkę z częstotliwością sekundy :wink:

Się okazało - że ... spadł wężyk od czujnika doładowania :mrgreen: Pompa sterowana elektronicznie (wtryskowa) - to bez tego czujnika auto nie korygowało dawki, i silnik był za słaby. Za słaby do nastaw skrzyni - i ni uja to nie jechało.

Po założeniu wężyka - jedzie normalnie ... :wink: Po prostu teraz silnik daje radę odpowiednio obciążyć konwerter, żeby wszystko działało jak trzeba :wink: I teraz biegi przerzuca jak trzeb, i kick down działa jak trzeba. Wcześniej to nie robiło - a różnica była jedynie w parametrach silnika.

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Problem z AUTOMATEM

Post autor: MłodyWilk »

Fachura Szwagier co nie co doradził :)

Ogólnie powiedział, żeby oleju się nie czepiać bo to jest skrzynia która wymaga tylko jednego od oleju - aby był różowy :lol: I na wszystkim pojedzie :D

Pytał czy na 3 biegu zapina się blokada konwertera...Do tej pory myślałem, że nie, ale faktycznie chłop ma rację i jedno mi uświadomił przez to pytanie. Otóż okazuje się, że to co się u mnie dzieje, to nie przerzucenie z 3 na 4 i po chwili(niecałej sekundzie) zapięcie lock-up-a, tylko podczas jazdy na biegu 3-cim zapina się lock-up a po tej niecałej sekundzie przerzuca się na 4-kę z już zapiętym lock-up-em.

A jak przerzucę wajhę z D na 3 to faktycznie automat nie wykorzystuje 4 biegów tylko 3 i właśnie na 3-ce zapina lock-up-a...

Stwierdził, żeby szukać w elektronice, bo lock-up załączy się tylko i wyłącznie jak go zawór wysteruje...

I miał chłopina kolejną rację - bo po wypięciu kabelka od lock-up-a skrzynka w pozycji na D pięknie pracuje na wszystkich 4 biegach i blokada konwertera się nie włącza. Więc pytanie co go boli po stronie elektronicznej... :?:

Największe nadzieję pokładałem w czujniku temperatury oleju bo jakoś po pomiarach wychodziło, że jest zwarty, ale po jego wypięciu oprócz wyskoczenia błędu po kilku km jazdy, nic w zachowaniu skrzyni się nie zmieniło...
Tak na marginesie - po tym wypięciu ww. czujnika stwierdzam, że TECHSTREAM widzi błędy od skrzyni... Gorzej z odczytami parametrów....

Fachura zna te skrzynie, bo z pamięci mi mówił nawet gdzie jakie są zabudowane czujniki z dokładnym opisem. Także szacun...

Ma ktoś jakieś pomysły, co jeszcze sprawdzić :?:

ODPOWIEDZ