Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Moderator: luk4s7

grygtomasz
Posty: 41
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: grygtomasz »

W poniedziałek będę w moim mini warsztacie, to jeszcze raz to przeliczę i dam znać dokładnie. Sprzęt zrobiłem 2 lata temu i kojarzę, że było to 3-4 l więcej, niż mieści skrzynia, żeby jeszcze trochę świeżym przepłukać. Sama operacja przetłoczenia zajmuje około 5 minut, więc jest trochę czasu, żeby mieszać drążkiem, i rozruszać wszystkie przełożenia i hydroginetyka. Gdyby był ktoś chętny, i ma blisko do Rzeszowa, to chętnie użyczę to "bida urządzenie" ;) do dynamicznej wymiany :)

GregMar
Posty: 62
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: GregMar »

grygtomasz pisze:
12 kwie 2024, 14:11
Jaką masz skrzynię znajdziesz na naklejce na słupku drzwi kierowcy
druga linia od góry
ostatnie oznaczenie
No trochę się skonsternowalem bo ja mam angielskie auto i na słupku kierowcy nic nie mam ale na słupku pasażera (czyli kierowcy w Polsce :D) mam A/TM A02A/A750F czy możesz mi pomóc rozszyfrować co to za skrzynia i który olej do niej pasuje?

Z góry dziękuję:)

GregMar
Posty: 62
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: GregMar »

pinc6x6 pisze:
12 kwie 2024, 16:46
GregMar pisze:
12 kwie 2024, 16:08
pinc6x6 pisze:
12 kwie 2024, 15:48

https://www.ravenol.pl/dobierz-olej/
Przy użytkowaniu auta terenowego zwłaszcza w offroadzie zalecam więcej samodzielności :mrgreen:
A kto powiedział że użytkuję auto w offroadzie? Wręcz przeciwnie to moje auto do codziennej jazdy a ja mam częściowo niesprawną rękę i osłabienie mięśni, plus nie jestem specem (mechanikiem). Jak czegoś nie wiem to pytam by powiększyć wiedzę. Dlatego z góry dziękuję za całościowe wypowiedzi gdzie ktoś jasno wyjaśnią dana kwestje: co, jak i dlaczego. Jak bym wszystko wiedział to bym nie musiał pytać, a też nie chcę jedynie polegać na mechaniku tylko więcej się dowiedzieć od ludzi, którzy mają większe doświadczenie sam dla siebie.
Pozdrawiam
Ja też jestem kaleką (noga serce głowa) i jeżdżę off-roadowo ;więc zachęcam!
Ponadto jestem zdania, że użytkownik nie jest w stanie ocenić jakości oleju. Możesz tylko wybrać jakąś firmę i zaufać jej profesjonalizmowi. A dobra firma podaje jakie zaleca oleje do danych samochodów więc nie trzeba się pytać jaki konkretnie olej wlać tylko wyszukać. Pytać się można o producentów.
Witam kolegę kalekę w takim razie :mrgreen: na chwilę obecną nie jeżdżę offroadowo może kiedyś się to zmieni, nie wykluczam. Jak już napisałem nie jestem mechanikiem i nie znam się na olejach, nie znam firm które są dobre i nie wyczytałem tego bo wujek Google raz mówi to raz tamto, dlatego zdecydowałem się zadać pytanie u źródła czyli użytkowników tu na forum którzy już wcześniej wymieniali oleje i z własnego doświadczenia moga polecić firmę i olej. Wcześniej w życiu nie słyszałem o Ravenolu nawet :mrgreen: nie jestem mechanikiem i nie będę się pompował i udawał, jak nie mam wiedzy w jakimś temacie to pytam mądrzejszych. Z samych tekstów w wyszukiwarce trudno cokolwiek laikowi wynieść.

Pozdrawiam

grygtomasz
Posty: 41
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: grygtomasz »

GregMar pisze:
12 kwie 2024, 20:34
grygtomasz pisze:
12 kwie 2024, 14:11
Jaką masz skrzynię znajdziesz na naklejce na słupku drzwi kierowcy
druga linia od góry
ostatnie oznaczenie
No trochę się skonsternowalem bo ja mam angielskie auto i na słupku kierowcy nic nie mam ale na słupku pasażera (czyli kierowcy w Polsce :D) mam A/TM A02A/A750F czy możesz mi pomóc rozszyfrować co to za skrzynia i który olej do niej pasuje?

Z góry dziękuję:)
Czyli masz pięciobiegową skrzynię A 750 F A więc optymalnie aby zalać ją ATF t- ws

grygtomasz
Posty: 41
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: grygtomasz »

Z ciekawości trafiłem na dwa albo trzy rankingi kiedyś odnośnie niezawodności skrzyń automatycznych. Ta skrzynia w skali świata według oczywiście czyichś tam opinii zajmuje drugie albo trzecie albo czwarte miejsce, więc ciesz się przez setki tysięcy, tylko faktycznie Dbaj o wymianę regularną oleju. I najlepiej opierać się tutaj na zaleceniach producenta tych skrzyń, czyli Aisin 😉

pinc6x6
Posty: 506
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: pinc6x6 »

GregMar pisze:
12 kwie 2024, 20:41
pinc6x6 pisze:
12 kwie 2024, 16:46
GregMar pisze:
12 kwie 2024, 16:08

A kto powiedział że użytkuję auto w offroadzie? Wręcz przeciwnie to moje auto do codziennej jazdy a ja mam częściowo niesprawną rękę i osłabienie mięśni, plus nie jestem specem (mechanikiem). Jak czegoś nie wiem to pytam by powiększyć wiedzę. Dlatego z góry dziękuję za całościowe wypowiedzi gdzie ktoś jasno wyjaśnią dana kwestje: co, jak i dlaczego. Jak bym wszystko wiedział to bym nie musiał pytać, a też nie chcę jedynie polegać na mechaniku tylko więcej się dowiedzieć od ludzi, którzy mają większe doświadczenie sam dla siebie.
Pozdrawiam
Ja też jestem kaleką (noga serce głowa) i jeżdżę off-roadowo ;więc zachęcam!
Ponadto jestem zdania, że użytkownik nie jest w stanie ocenić jakości oleju. Możesz tylko wybrać jakąś firmę i zaufać jej profesjonalizmowi. A dobra firma podaje jakie zaleca oleje do danych samochodów więc nie trzeba się pytać jaki konkretnie olej wlać tylko wyszukać. Pytać się można o producentów.
Witam kolegę kalekę w takim razie :mrgreen: na chwilę obecną nie jeżdżę offroadowo może kiedyś się to zmieni, nie wykluczam. Jak już napisałem nie jestem mechanikiem i nie znam się na olejach, nie znam firm które są dobre i nie wyczytałem tego bo wujek Google raz mówi to raz tamto, dlatego zdecydowałem się zadać pytanie u źródła czyli użytkowników tu na forum którzy już wcześniej wymieniali oleje i z własnego doświadczenia moga polecić firmę i olej. Wcześniej w życiu nie słyszałem o Ravenolu nawet :mrgreen: nie jestem mechanikiem i nie będę się pompował i udawał, jak nie mam wiedzy w jakimś temacie to pytam mądrzejszych. Z samych tekstów w wyszukiwarce trudno cokolwiek laikowi wynieść.

Pozdrawiam
Podaj dokładnie jakie masz auto, rocznik i silnik to odpowiem jaki olej Ravenola w ramach kalekiego koleżeństwa😁🤘
ale wstępnie :
https://www.ravenol.pl/product/ravenol- ... -lifetime/
i ceramizera do automatu bym nie lał.
3 l przy wymianie tylko filtra i powyżej 11 przy wymianie dynamicznej.

GregMar
Posty: 62
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: GregMar »

Moje auto to Toyota Land cruiser 120 Invincible 201KM z 2006 roku taki mutant co powinien mieć niby 201 lub 204 KM bo dealer wstawiał jakiś chip TFF czy coś ale nigdzie tego znaleźć nie mogę tak że pewności nie mam. Silnik diesel 3.0.

No właśnie o co chodzi z tym ceramizerem do automatu bo mój mechanik też tak powiedział i teraz jestem skołowany niby te ceramizery "magicznie" wszystko usprawniają a tu już druga osoba odradza... Dlaczego?

GregMar
Posty: 62
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: GregMar »

grygtomasz pisze:
12 kwie 2024, 21:18
Z ciekawości trafiłem na dwa albo trzy rankingi kiedyś odnośnie niezawodności skrzyń automatycznych. Ta skrzynia w skali świata według oczywiście czyichś tam opinii zajmuje drugie albo trzecie albo czwarte miejsce, więc ciesz się przez setki tysięcy, tylko faktycznie Dbaj o wymianę regularną oleju. I najlepiej opierać się tutaj na zaleceniach producenta tych skrzyń, czyli Aisin 😉
Dzięki za tyle informacji! WOW nie wiedziałem tego, :D nie wiem za bardzo gdzie szukać tych zaleceń do tej skrzyni, przeglądałem wyszukiwarkę ale generalnie nie znalazłem nic konkretnego o moim modelu, czy ten Ravenol spełnia zalecenia?

grygtomasz
Posty: 41
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: grygtomasz »

Lej ten co pinc6x6 powyżej Ci podał link.
Cała opowieść o zaleceniach Aisin sprowadza się do tego, że olej w skrzyni się wymienia, i nie słucha tych, ktorzy majaczą o dożywotnich, niewymienialnych olejach w automacie

GregMar
Posty: 62
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: GregMar »

Rozumiem a co z tym ceramizatorem? Powinienem dodać czy lepiej nie?

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: sebastian44 »

pinc6x6 pisze:
12 kwie 2024, 15:34
sebastian44 pisze:
12 kwie 2024, 15:15
jak masz 4 biegową to ATF Type-IV, a jak 5 biegową to ATF WS. I w sumie tyle. Wymiana jest bardzo prosta- mówię o statycznej.

Dynamicznej nie robiłem i w chyba bym nie polecał bo bywa ryzykowna, dużo słyszałem o problemach po wymianie dynamicznej.
Tylko żeby typ oleju był z literką T (jak Toyota :mrgreen: )
Dlaczego ryzykowna? Nie lepiej wymienić cały zużyty olej niż tylko dolać świeżego? Co do typu oleju to trzeba się kierować wytycznymi producenta oleju.
NIe wiem czemu taka operacja jest ryzykowna ale słyszałem o przypadkach że były po takowej problemy. Czy te problemy wynikały z jakiś zaniedbań w trakcie procedury wymiany, czy z tego że skrzynia doznała szoku kiedy tak nagle po 250-300 tysiącach przebiegu zmieniła jej sie drastycznie jakość oleju- nie wiem.

Ja u siebie po prostu zlałem olej ze skrzyni, zeszło jakies 4 litry i dolałem dokładnie tyle samo. Wiem nie jest to cały olej. Ale lepiej tak niż nic nie robić. Producent według instrukcji w ogóle nie przewiduje wymiany a już na pewno nie dynamicznej. Ja sobie tak wymieniam co ktoryś serwis i skrzynia działa jak złoto.

grygtomasz
Posty: 41
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: grygtomasz »

pinc6x6 pisze:
12 kwie 2024, 17:59
można prościej: dolewasz tyle oleju ile wyleci ale dokładnie! zlewasz przy chłodnicy wlewasz przez bagnet (kontynuujesz tak długo, aż olej zmieni barwę na właściwą). Ile oleju zużyłeś na taką operację?
Tuba mieści 15L, więc skoro skrzynia mieści 10.5L to 4.5L przepycham w ramach płukania.

pinc6x6
Posty: 506
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: pinc6x6 »

grygtomasz pisze:
15 kwie 2024, 18:30
pinc6x6 pisze:
12 kwie 2024, 17:59
można prościej: dolewasz tyle oleju ile wyleci ale dokładnie! zlewasz przy chłodnicy wlewasz przez bagnet (kontynuujesz tak długo, aż olej zmieni barwę na właściwą). Ile oleju zużyłeś na taką operację?
Tuba mieści 15L, więc skoro skrzynia mieści 10.5L to 4.5L przepycham w ramach płukania.
I po takiej wymianie, parokrotnej, nadal masz brązowy olej?

grygtomasz
Posty: 41
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: grygtomasz »

Maszyna jest delikatnie męczona w terenie "od czasu do czasu", i zdarzyło się w ciągu ostatnich ponad 70 tyś z 3 razy, że na desce pojawiła się kontrolka przekroczenia temperatury w skrzyni (zimowe błoto ze śniegiem w pagórach), więc kolor brązowy mnie nie dziwi - ważne, że nie grafitowy ;)

Byłem zszokowany czarnym totalnie nieprzezroczystym płynem, który zobaczyłem przy pierwszej wymianie 2-3 lata temu.

Może wreszcie dołożę dodatkową chłodniczkę, która czeka od roku...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8421
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegóe automat + ceramizator do skrzyni

Post autor: Rokfor32 »

Dołóż. Olej ma swoja odporność termiczną, i żadne "zaklęcia" nie złamią praw fizyki. Ciepło trzeba SKUTECZNIE rozproszyć ... :wink:

A w temacie: ceramizery, czy inne wynalazki tego typu, to się stosuje ale tam - gdzie nie ma filtracji oleju, elektrozaworów, sprzęgieł ciernych, czy inszej drobnicy w sterowaniu. Czyli w dyfrach, na przykład. I to bez LSD.

Dodatkowo - skrzynie automatyczne WYKORZYSTUJĄ tarcie o określonych parametrach. Poszczególne biegi są zapinane sprzęgłami CIERNYMI. A to oznacza, że współczynnik tarcia (kompozyt/olej/stal), potrzebny do pracy skrzyni, jest konkretnie określony.

Ceramizery zmniejszają tarcie. Proponuje sobie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób na prace skrzyni wpłynie obniżenie współczynnika tarcia w hydrosprzęgłach skrzyni automatycznej.

Podpowiem - hydrosprzegła to sprzęgła zwyczajnie cierne, tyle że pracujące w oleju - i dociskane ciśnieniem oleju. Ciśnnienie, a wiec i siła docisku, pozostają stałe, z ceramizerem lub bez. Zmienia się natomiast współczynnik tarcia (z ceramizerem). MALEJE.

Jeszcze raz, i jako "mantra":

Olej ATF ma mieć określone parametry. Kropka. Pod te parametry są (były) projektowane skrzynie. Zmiana parametrów oleju generalnie nie służy ... niczemu.

Chłodzenie (dodatkowe) oleju pomaga - ale to też nie jest takie oczywiste. Typowo bowiem praca ATF to okolo 70 - 80 stC. Wyżej olej traci właściwości smarne - ale poniżej - wzrasta jego lepkość (a więc i zdolność do przenoszenia obciążeń przez hydrosprzęgła). idea więc to wcale nie "chłodzenie na maxa" - ale utrzymanie optymalnej temperatury: okolice 70 - 80 st.

ODPOWIEDZ