TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12
Moderator: luk4s7
TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12
Witam,
Potrzebuje zdemontować kompresor. Jakoś dziwnie głośno zaczął pracować i pompuje zbyt długo.
Jak go wymontować. Czy są jakies trudności? Czy zrobię to wchodząc pod samochód na płaskim?
Czy jak miechy są napompowane to po demontażu kompresora ciśnienie z nich zejdzie czy będą trzymały?
Czy są jakieś zestawy regeneracyjne do naszych kompresorów? Czy opłaca się wysyłać w razie czego do firm regenerujących sprężarki i kompresory zawieszeń?
Dzięki.
Potrzebuje zdemontować kompresor. Jakoś dziwnie głośno zaczął pracować i pompuje zbyt długo.
Jak go wymontować. Czy są jakies trudności? Czy zrobię to wchodząc pod samochód na płaskim?
Czy jak miechy są napompowane to po demontażu kompresora ciśnienie z nich zejdzie czy będą trzymały?
Czy są jakieś zestawy regeneracyjne do naszych kompresorów? Czy opłaca się wysyłać w razie czego do firm regenerujących sprężarki i kompresory zawieszeń?
Dzięki.
Re: Kompresor zawieszenia pneumatycznego- demontaż jak?
Wg zaleceń instrukcji należy zdjąć poszerzenie błotnika lewy tył(ten plastik upiększający), odkręcić osłonę przewodu/wlewu paliwa (tak mnie więcej tam gdzie normalnie jest chlapacz tylnego lewego koła). Kompresor jest przymocowany do takiej metalowej ramki (trzyma kompresor i osuszacz powietrza) a ta ramka jest przykręcona do ramy podwozia (chyba 3 śruby).
Do kompresora (a w zasadzie osuszacza) jest podłączony przewód idący do zaworów i zbiornika (taka czarna puszka gdzieś przy ramie trochę przed tylnym mostem) układu zawieszenia.
Obrazki z numerami części pokazują co jest z czym połączone i można się domyślić gdzie to jest:
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/200 ... to-leveler
Ja miałem samochód kompletnie opuszczony (miech) więc wjechałem tyłem na dwie warstwy kostki brukowej.
Co do ciśnienia to zależy co będziesz robił. Przewód z kompresora jest używany do pompowania i opuszczania zawieszenia - zawór upustowy jest na głowicy kompresora która jest na dole zestawu więc przy okazji wypuszcza zawsze wodę z osuszacza (jak się nazbiera). Jeżeli komputer (ECU) od zawieszenia stwierdzi, że jest za wysoko to nawet bez kluczyka spróbuje opuścić zawieszenie. Bez kompresora to po włączeniu silnika zawieszenie opadnie także gdy jest zbyt nisko - ECU poda prąd na kompresor i otworzy zawory miechów ale bez kompresora to powietrze ucieknie (normalnie kompresor ma zawory zwrotne i nawet jak nie pompuje to nie puści powietrza).
Można wyciągnąć bezpieczniki od Air Susp (są dwa) i TEMS albo odłączyć wtyczki od zaworów ale ja bym się bał wchodzić bez zabezpieczenia prze opadnięciem.
U mnie pękł korpus i nawet nie próbowałem go regenerować.
W miejscu gdzie pracuje jest raczej mokro więc odkręcanie śrub nie zawsze kończy się sukcesem.
Przed odkręceniem trzeba jeszcze odłączyć dwa przewody (zasilanie - na ramie, sterowanie zaworem upuszczającym - przy zaworze) oraz dwa przewodu pneumatyczne - ten do zbiornika (można sięgnąć od środka ramy) i ten od strony ssania - do filtra powietrza (kompresor bierze powietrze przez filtr chyba gdzieś z rejonu bagażnika a nie całe mokre z nadkola)
Ja zrobiłem "rzeźbę" opisaną w http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=14&t=16134
Do kompresora (a w zasadzie osuszacza) jest podłączony przewód idący do zaworów i zbiornika (taka czarna puszka gdzieś przy ramie trochę przed tylnym mostem) układu zawieszenia.
Obrazki z numerami części pokazują co jest z czym połączone i można się domyślić gdzie to jest:
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/200 ... to-leveler
Ja miałem samochód kompletnie opuszczony (miech) więc wjechałem tyłem na dwie warstwy kostki brukowej.
Co do ciśnienia to zależy co będziesz robił. Przewód z kompresora jest używany do pompowania i opuszczania zawieszenia - zawór upustowy jest na głowicy kompresora która jest na dole zestawu więc przy okazji wypuszcza zawsze wodę z osuszacza (jak się nazbiera). Jeżeli komputer (ECU) od zawieszenia stwierdzi, że jest za wysoko to nawet bez kluczyka spróbuje opuścić zawieszenie. Bez kompresora to po włączeniu silnika zawieszenie opadnie także gdy jest zbyt nisko - ECU poda prąd na kompresor i otworzy zawory miechów ale bez kompresora to powietrze ucieknie (normalnie kompresor ma zawory zwrotne i nawet jak nie pompuje to nie puści powietrza).
Można wyciągnąć bezpieczniki od Air Susp (są dwa) i TEMS albo odłączyć wtyczki od zaworów ale ja bym się bał wchodzić bez zabezpieczenia prze opadnięciem.
U mnie pękł korpus i nawet nie próbowałem go regenerować.
W miejscu gdzie pracuje jest raczej mokro więc odkręcanie śrub nie zawsze kończy się sukcesem.
Przed odkręceniem trzeba jeszcze odłączyć dwa przewody (zasilanie - na ramie, sterowanie zaworem upuszczającym - przy zaworze) oraz dwa przewodu pneumatyczne - ten do zbiornika (można sięgnąć od środka ramy) i ten od strony ssania - do filtra powietrza (kompresor bierze powietrze przez filtr chyba gdzieś z rejonu bagażnika a nie całe mokre z nadkola)
Ja zrobiłem "rzeźbę" opisaną w http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=14&t=16134
Re: Kompresor zawieszenia pneumatycznego- demontaż jak?
Śruby kompresora zazwyczaj się urywają.
Re: Kompresor zawieszenia pneumatycznego- demontaż jak?
U mnie śruby mocujące "kosz" do ramy jakoś puściły ale "kosz" kompresor się urwały a najgorsze były te długie cienkie mocujące głowicę i cylinder do korpusu - kompresor nierozbieralny po czasie (mój rocznik 2006 ok 270kkm).
Re: Kompresor zawieszenia pneumatycznego- demontaż jak?
Panowie,
Ja mam z kolei inny problem. Mam wyciek oleju z amora prawego. Czy wymieniać uszkodzony czy należałoby obydwa? Cena kosmos 3,5 koła za jeden...
Ja mam z kolei inny problem. Mam wyciek oleju z amora prawego. Czy wymieniać uszkodzony czy należałoby obydwa? Cena kosmos 3,5 koła za jeden...
Re: Kompresor zawieszenia pneumatycznego- demontaż jak?
https://www.sklep4x4.pl/sklep/pr/84/233 ... 9485-.html
Tu masz taniej a jak poszukasz poza ASO to może intaniej
http://allegro.pl/amortyzator-tyl-toyot ... ml#thumb/1
Tu masz taniej a jak poszukasz poza ASO to może intaniej
http://allegro.pl/amortyzator-tyl-toyot ... ml#thumb/1
Lift 120 z pneumatyką
Siemka, czy jest jakiś patent na lift 120 z pneumatyką? Chciałbym pozostać przy tym rozwiązaniu a jednak czasami brakuje mi prześwitu. Byliśmy w Bułgarii w tym roku i znajomi mieli lr Discovery 2 na pneumatyce z liftem 2 cale na podkładkach, u nas też jest to możliwe?
Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Lift 120 z pneumatyką
Od liftu przecież nie zwiększy Ci sie prześwit.
Re: Lift 120 z pneumatyką
Większy lift-większe koło?
Czy pozbycie się temsa i wstawienie amortyzatorów bez niego będzie skutkowało choinką na desce i błędami?
Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
Czy pozbycie się temsa i wstawienie amortyzatorów bez niego będzie skutkowało choinką na desce i błędami?
Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Lift 120 z pneumatyką
Do 120 nie ma za bardzo sensu wkładac kół wiekszych niż 265/70R17. A one wchodzą bez liftu.
Z tego co juz było na forum pamietam że można wstawić zwykłe amortyzatory.
Z tego co juz było na forum pamietam że można wstawić zwykłe amortyzatory.
Re: Lift 120 z pneumatyką
Tak dowcipnie - należy nacisnąć "Hi" - podnosi budę gdzieś o 2 calekokos pisze:Siemka, czy jest jakiś patent na lift 120 z pneumatyką?
W LC120 pneumatyka jest tylko na tylnej osi więc tylko tył się podnosi.
Regulacja amortyzatorów jest z przodu i z tylu.
U mnie komputer pokazuje problem z tylnym amortyzatorem (chyba gdzieś przytarty kabelek) ale nic nie miga na desce.
Tyl ma sterowanie zintegrowane z amortyzatorem i kabelki wchodzą do niego więc jak wymienisz to komputer stwierdzi brak łączności z amortyzatorami ale raczej nie będzie migał.
Przednie amortyzatory maja sterowanie jako oddzielny silniczek/serwo (w takiej czarnej puszcze pod maska tam gdzie jest przykręcony amortyzator). Można tą "puszkę" zawinąć w folię i zostawić aby TEMS "myślał", że ma swoje regulowane amortyzatory.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 22 sie 2018, 11:31
wymiana zawieszenia pneumatycznego na sprezyny
Witam , mam pytanie czy można wymienić zawieszenie pneumatyczne TL z 2005 r na sprężyny i jaki jest ewentualny koszt takiej operacji .Pozdrawiam Karolina
Re: wymiana zawieszenia pneumatycznego na sprezyny
Pani Karolino. Można. Wystarczy poszukać na forum bo chyba już wszystko na ten temat zostało napisane. A ile to kosztuje zależy od warsztatu. Najlepiej tam zadawać takie pytanie upewniwszy się najpierw czy takowy to potrafi a nie będzie się na Pani uczył.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 22 sie 2018, 11:31
Re: wymiana zawieszenia pneumatycznego na sprezyny
ok Dziękuje .już szukam
Regulacja poziomu zawieszenia
Witam czy ktoś może mi doradzic co zrobic jak mój Land stoji krzywo 2cm rorznicy i z przodu i styłu lewa strona wymienilem sprerzyny i dalej jest tak samo oczuwiscie zawieszenie pnematyczne rok 2006 21500km
w serwisie aso powiedzieli że tak musi być ?
w serwisie aso powiedzieli że tak musi być ?