seburaj pisze: ↑27 sty 2010, 14:32
poszperałem troche w tzw. źródłach
i juz więcej wiem na temat A442F i A343F...
postaram się to jakoś klarownie przybliżyć
na początek jak to było montowane w osiemdziesiątkach:
1991-1992 - A440F (sterowana całkowicie hydraulicznie, duze pole do popisu tuningowego - możliwośc ustawiania poszczególnych ciśnień i regulacji skrzyni "pod siebie" przez w miarę sprytnego serwisowca)
1993-1994 - A442F (sterowana całkowicie elektronicznie, praktycznie zerowa możliwość ingerencji)
1995-1997 - A343F (znacznie mniejszych rozmiarów niż skrzynie serii A44xF, znacznie lżejsza (!), jednocześnie bardziej miękko zmieniająca przełożenia - równiez sterowana w pełni elektronicznie)
co istotne - sterownik (elektroniki, nie mam tu na myśli "sterowania" hydraulicznego) w przypadku posiadania J100 z A442F jest osobny, natomiast przy A343F jest zintegrowany z ECU pojazdu - co jest istotne przy ewentualnej jego awarii (ale one sie raczej nie psują) oraz przy próbie "przekładki" skrzynik A343F do auta gdzie fabrycznie mieszkała A442F - należy o tym pamiętać!
powyżej przytoczyłem lata stosowania obydwu typów skrzyń w J80 - tak jak pisałem, w J100 wyglądało to nieco inaczej, choć nie do końca wiadomo precyzyjnie jak
jedno jest pewne - wbrew logice typologii numer niższy (A34xF) jest konstrukcją późniejszą niż A44xF), dodatkowo w J100 na rynek europejski było ) prawie na pewno) tak:
A442F do diesla (1HDFTE)
A343F do benzyny (1UZFE)
czy w dieslach (HDJ100) były równiez stosowane A343F
szczerze mówiąc nie wiem, nie natknąłem się na taki przypadek ani w realu, ani w źródłach
dodatkowo natknąłem się na zdecydowane opinie mówiące, ze A442F jest mocniejsza od A343F, a jej montaż (343) był podyktowany raczej mniejszymi rozmiarami i masą własną
442 była (i jest) na rynkach amerykańskich (północno i południowo) stosowana dość często do małych autobusów (ładne mi małe, nawet do 30 osób
)
co bardzo istotne, A442F ma większy konwerter (czyli zespoł sprzęgła hydrokinetycznego lub tzw. przetwornika momentu obrotowego) niż swoja poprzedniczka A440 a także większy niż A343F - szczerze mówiąc konwerter jest wielkości małej miednicy, oglądałem go porównując równiez do innych konwerterów ze znacznie większych benzynowych silników innych marek i... nie ma porównania
tyle
skrzynia A442F jest bardzo masywną, praktycznie niezniszczalną konstrukcją - co ciekawe (ale również niepokojące) pomimo tego, ze nie ma typowego filtra oleju - tylko siatkowy, który filtruje tylko co większe muchy...
duze przebiegi nie robią na niej wrazenia, odezwac sie moze (tak jak u mnie) wada związana z lock-up`em, mogąca prowadzic praktycznie do jego zniszczenia - ale tu pomoże porządna regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego (robią praktycznie w dwóch lub trzech miejscach w polsce, Warszawy unikać)
dziękuję za uwagę