chłodzenie silnika kzj

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

chłodzenie silnika kzj

Post autor: zombi »

W związku z ugotowaniem głowicy w moim LC9 kzj, zacząłem drążyć temat chłodzenia tego silnika.
Krótkie stwierdzenie, że o system trzeba dbać w moim wypadku okazało się niewystarczające.
Miałem nową, roczną chłodnicę. Przepłukany układ chłodzenia i olejowy. pompa wody wymieniana z rozrządem też nie wykazuje problemów.
Termostat sprawdziłem już po wybuchu głowicy i jest ok. Niezdiagnozowane pozostaje wisko (w ręku chodzi z oparami, ale to jeszcze o niczym nie świadczy).

W necie natrafiłem na ciekawy i na poziomie watek w temacie chłodzenia KZJ`ta. https://www.landcruiserclub.net/communi ... 304/page-1

Teraz zastanawiam się nad zastosowaniem się do dwóch wniosków z tego wątku.
1) WYMIANA TERMOSTATU NA 76*C (takie też mają 120 kzj w swojej specyfikacji. Szybsze otwarcie ma zrekompensować umiejscowienia termostatu na dole. Czyli niższa temperaturę niż w głowicy i do tego szybkie zamknięcie po zalaniu chłodniejszą woda z chłodnicy, zamkniecie termostatu to kila sekund.).

2) ZMIANA Oleju w WISKO na ... I tu mam wątpliwości wiele osób wlewa 60ml 10000cst. Ja jestem strachliwy i pewnie zapodam 4000 i zobaczę jak się sprawdza. Podobno oryginalnie jest 3000 cst.
Nie jestem pewien czy naszym klimacie to nie przesada, Z nowu jak ktos dawolił 10000 za dużo to mu wiatrak wył non-stop. Zamieniał ktoś olej w wisko na 10000 lub inny niż ori?

Ps. W wątku ktoś opisuje swoje wrażenia po przeszczepie termostatu na górny wąż, otrzymał fajną stabilną temperaturę prawie 90*C, ale to rzeźba nie dla mnie i nie do tego auta.

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: plum76 »

ja wymieniłem na gęstość 10000 w wisko.
Problemem jest ilość, bo trudno stwierdzić ile tego wlać.
Ja wlałem 3/4 tubki. Mozna to kupić w lepszych sklepach modelarskich jako olej do zawieszenia aut.

Przejazd po górach w Ukrainie wypadł idealnie, na długich podjazdach wskazówka temperatury lekko tylko się podniosła do połowy z zakresu. Specjalnie jeszcze przyspieszałem aby sprawdzić co będzie a ciepła moje auto generuje sporo. Zobaczymy jak w zimie.
paweł

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: waldek_BB »

Zombi - a wskaźnik temperatury zdążył pokazać wysoką temp czy głowica wcześniej pykła?
rozważasz montaż drugiego czujnika temperatury płynu tuż za wyjściem z silnika? chyba tam temp będzie największa i odrazu pokaże niebezpieczną wartość

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: zombi »

Trudno jednoznacznie stwierdzić w którym momencie głowica pękła. Wskazówka chętniej poruszała się w górnej ćwiartce skali, ale powoli opadała po dotknięciu czerwonego - raz nie opadła :oops:

Tu masz coś o dokładności fabrycznego wskaźnika.
http://www.toyotasurf.asn.au/techsite/tempgauge.htm

Dodatkowy czujnik temp.w przyjdzie na górną rurę.

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: waldek_BB »

chodziło mi bardzie o to że w mojej - za mojego użytkowania - nigdy nie podniosła się powyżej połowy,
i zastanawiam się czy jeśli wskaźnik idzie w górę to nie sygnalizuje jakiś kłopotów - poza wzrostem temperatury oczywiście,

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: sebastian44 »

W mojej byłej KZJ wskaźnik temperatury nigdy nie wszedł nawet do połowy, zawsze stał jak zamurowany tuż poniżej. Nawet w ekstremalnych warunkach jak długie podjazdy lub bardzo wysokie temepratury (powyżej 40 st).

Ale z tego co wiem w tych autach głowica po pewnym czasie potrafi peknąć tak po prostu, przychodzi jej czas i nie jest to związane z jakims mega obciążeniem czy nagłym wzrostem temperatury silnika.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

chłodzenie silnika kzj

Post autor: luk4s7 »

Potwierdzam wzwód wskazówki - mi też stała prawie poziomo. Akurat w tym przypadku jest się czym chwalić Raz tylko na powrocie z błotnej przeprawy gdzie chłodnica zawalona była gliną, wskazówka drgnęła ku górze tak może ze 3-4mm. Było to na S7 przed Kielcami. Prędkość około 120km/h, pod górę i z włączoną klimą bo już gorąc. Zwolniłem i za kilkanaście sekund wróciła na miejsce.

Płukanie myjką na stacji niewiele pomogło choć trochę wyleciało syfu. Dalej już nie było eSki więc jechałem wolniej a wskazówka stała. Dopiero wyjęcie chłodnicy i dokładne płukanie od tylu uwolniło pokłady gliny. Mimo wszytko była już trochę ruszona zębem czasu więc wkrótce poszła na złom.

Rolin
Posty: 377
Rejestracja: 25 lis 2017, 09:27
Auto: J95 1KD-FTV
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: Rolin »

gdzieś na anglojęzycznych forach była informacja, że w LC 95 z silnikami KZJ jeśli wskazówka się podnosi ponad połowę to już jest trochę za późno...

a tak na poważanie to ktoś miał dodatkowy termometr w aucie i wyglądało to tak, że oryginalny wskaźnik dochodził do połowy i stał pomimo, że rzeczywista temperatura dalej wzrastała.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: oradek »

Jakiś czas temu rozmawiałem z fachowcem od chłodnic i planowałem zmianę w innym zabytku (fachowiec to Rosłoniec) chłodnicy na "nową i lepszą".
Zaproponował mi super rozwiązanie, idealnie pasujące do mojego auta, poprosiłem o sprawdzenie w katalogu jaką ten konkretny rdzeń chłodnicy ma wydajność. Okazało się, że ten super / hiper nowy, japoński rdzeń o tym samym wymiarze co oryginał stary, miał 70% wydajności starej chłodnicy.
Chłop 4x sprawdzał, bo nie mógł uwierzyć, chociaż chłodnice to raczej jego chleb powszedni.

Potem rozmawiałem z kolegami, którzy zajmują się importem części. Okazało się, że nie ma dla klienta danych o wydajności chłodnic w większości wypadków. Dane te można uzyskać, od niektórych producentów, ale wtedy okazuje się, że z fabrycznymi wspólny mają co najwyżej wymiar i mocowania.

Podsumowując, teraz już wiem, że w 9 na 10 przypadków kupując nowy "katalogowy zamiennik" chłodnicy, dostaję rzecz o wydajności mniejszej niż oryginał.

Jedyne dobre rozwiązanie, to zakup (włożenie nowego rdzenia) chłodnicy o parametrach POLICZONYCH dla swojego auta.

Nie polecam liczenia "z zapasem" wydajności, jeśli kupimy dobrej marki i jakości rdzeń, policzony do naszego silnika - odpowiadający wydajności oryginału, to optymalny w każdych warunkach będzie taki, jak przewidziała fabryka.

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek

everybike
Posty: 183
Rejestracja: 28 paź 2015, 17:13
Auto: UZJ 100
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: everybike »

Już Rokfor gdzieś tu pisał ,że w 3.0 TDI 125KM dzielą się na te z głowicą już zrobioną albo jeszcze przed remontem. Także nie bójcie się J9 z 3.0 d4d - mam ładną do sprzedania. Da znacznie więcej frajdy z jazdy.

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: zombi »

Niby tak, głowica koło 3tyś + robota, a ile wtryski i wydrążony tłok do Twojego d4d :mrgreen:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: Rokfor32 »

Mimo wszystko łatwiej jednak (i taniej) wymienić tłok niż głowicę :wink:

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: zombi »

Rokfor wierzę Ci na słowo i mam nadzieję że nie dowiem się osobiście co łatwiej wymienić ;)

W temacie chłodzenia. termostat 76, prawdopodobnie pójdzie do wymiany na standardowy.
Temperatura na zewnątrz ok 10C delikatna jazda tak do 60 to temperatura wody 79-80C Jazda trochę szybsza do 100km/h daje wodę 82-85C. Wszystko na dość krótkich odcinkach kręcąc się w wokół komina.

Trochę mało. liczyłem na 85-90C. Pojeżdżę jeszcze tydzień, dwa i poobserwuję. Myślę, że na wakacje w cieplejsze klimaty i podjazdy było by akurat, ale raczej zbliża się zima a nie lato.
Woda mierzona na środku głowicy - czujnik w miejscu korka spustowego głowicy. Wisko po wymianie oleju na 60ml 8000 cst - ciągnie jak wściekłe w porównaniu do stanu przed.

Awatar użytkownika
Mirekk
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Auto: KZJ95, A6 Allroad
Kontakt:

Re: chłodzenie silnika kzj

Post autor: Mirekk »

zombi pisze:Niby tak, głowica koło 3tyś + robota
+ zawory + uszczelnienia + szpilki + cała masa róznych gówienek, a dopiero teraz "+ robocizna".
Jak ktoś mysli, ze za 3 tyś + robota opędzluje temat wymiany głowicy, to sie grubo myli.

ODPOWIEDZ