Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Moderator: luk4s7

antonow82
Posty: 5
Rejestracja: 08 lis 2011, 14:56
Auto: TL
Kontakt:

Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: antonow82 »

Witam wszystkich!
Jestem nowy na forum i jest to mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość.
Kupiłem ostatnio TOYOTE LAND CRUISER LJ73. Okazało się że silnik jest dętka i dlatego zastanawiam się nad zamontowaniem czegoś większego niż było fabrycznie (a było 2,4TD). Mogę włożyć silnik "B13" 3,4D wraz ze skrzynią, i teraz moje pytanie. Co sądzicie o takim połączeniu? Czy to dobry silnik, czy ktoś się spotkał z takim silnikiem?
I najważniejsze pytanie czy ma ktoś jakiś schemat lub zdjęcia jak podłączyć cięgna gazu do kolektora ssącego? Wiem że to rzadki silnik ale może ktoś ma taki w swojej TOYOCIE. Z góry dziękuje za pomoc. Mam nadzieję że uda mi się zamontować ten silnik w mojej TOYOCIE.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8471
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: Rokfor32 »

Nie "B13" a 13B-T. O ile to ten. Jeden z najlepsiejszych, jakie toyota stworzyła.

Ten silnik był montowany w modelu BJ7, czyli w J7 HD. W oryginale jest on spięty z inną skrzynią, niż w LJ. Jak rozumiem masz kompletny zespół, inaczej będzie spora rzeźba, bo nie ma fabrycznych dzwonów sprzęgła łączących silniki rodziny B ze skrzynkami typu R lub G (takie są w LJ).

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: seburaj »

otóż niekoniecznie...

pytającemu chodzi raczej o "13B" (bez T)
czyli to co było w Dynie na przykład... miałem ten silnik w BJ73, pasuje do oryginalnej skrzyni, niby fajny silnik (bezpośreni wtrysk, chłodzenie denka tłoka) ale brakuje mu tego "T" :mrgreen:

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: sebastian44 »

Silnik bardzo wytrzymały ale nie wiem czy nie szkoda zachodu żeby go motać do LJ, mocy nie przybędzie, a roboty sporo. Ja bym szukał 2LT2 w dobrym stanie, albo szedł w coś faktycznie mocniejszego.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: seburaj »

@antonow
ten silnik (13B) - jak napisałem - montowany był w toyocie DYNA (taka półciężarówka)
szukaj w tym kierunku, ja miałem już to zamontowane na aucie... dość wdzięczny silnik, ale 35" opon nie zakładaj :mrgreen:

CzarekN
Klubowicz
Posty: 260
Rejestracja: 09 maja 2007, 17:42

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: CzarekN »

Ją mam w 3B, bez turbiny. Włożony razem z odpowiednią skrzynią, bodajże h55f. Demon prędkości to nie jest, ale 2lt2 był słabszy. Przełożenia skrzyni są krótsze i na 33"-kach można z dwójki ruszać :-) Na redaktorze to już wogóle bajka. Kiedyś wyliczałem przełożenia i nominał byłby, gdybym założył 36". No i ten dół, żadnej turbodziury, bo i skąd :-)
Pzdr Czarek

Awatar użytkownika
JaroFix
Klubowicz
Posty: 903
Rejestracja: 16 mar 2009, 21:04
Auto: Nissan Patrol GU4
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: JaroFix »

Rokfor32 pisze:Nie "B13" a 13B-T. O ile to ten. Jeden z najlepsiejszych, jakie toyota stworzyła.
A co w tym silniku jest takiego och i ach? Już niejednokrotnie spotykałem się z zachwytem nad tym silnikiem.

13B-T
The 13B-T is a turbocharged version of the 13B engine, with a compression ratio of 17.6:1. Output is 120 hp (89 kW) at 3400 rpm with 159 ft·lbf (217 N·m) of torque at 2200 rpm.


A dane fabryczne jakoś dupy nie urywają :? . Zwłaszcza moment obrotowy, który jest taki sam jak w 2LTII.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18053
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: kylon »

Chociażby brak paska rozrządu. Pancerność konstrukcji.

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: Kwieczor »

FIX pisze:
Rokfor32 pisze:Nie "B13" a 13B-T. O ile to ten. Jeden z najlepsiejszych, jakie toyota stworzyła.
A co w tym silniku jest takiego och i ach? Już niejednokrotnie spotykałem się z zachwytem nad tym silnikiem.

13B-T
The 13B-T is a turbocharged version of the 13B engine, with a compression ratio of 17.6:1. Output is 120 hp (89 kW) at 3400 rpm with 159 ft·lbf (217 N·m) of torque at 2200 rpm.


A dane fabryczne jakoś dupy nie urywają :? . Zwłaszcza moment obrotowy, który jest taki sam jak w 2LTII.
Wiesz co Fix - to chyba nie o osiągi chodzi, tylko o konstrukcję: Żeliwo, rozrząd na kołach, max zapasy na każdej części...

ten silnik podobno w latach 50-tych na kutrach stosowano - kilka tygodni / miesięcy terkotania bez gaszenia to standard.
Do tego podobno bardzo odporny na wszelkie syfy w paliwie i w ogóle mało wymagający jeżeli chodzi o pokarm

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: LEX »

Wydaje mi się, że popadamy/popadacie w swego rodzaju stronniczość, gdyż silnik i samochód dobiera się w zależności od potrzeb. Jeśli ktoś mówi, że wybiera się samochodem na Kamczatkę i z powrotem, to 13B jest dobrą opcją. Natomiast jeśli ktoś zamierza po błocie latać na terenie Polski czy bliższej Europy, to lepiej dołożyć coś mniej pancernego a z większą mocą. Bo te silniki niby mniej pancerne i tak pojeżdżą dziesiątki tysięcy kilometrów bez zająknięcia.

Po prostu nie wciskajmy ślepo jednego silnika, bo może się okazać, że kolega potrzebuje samochód na wyścigi 1/4 mili i wystarczy sprzęt, który przejedzie 400 metrów a nie pół miliona kilometrów :-)

górol
Klubowicz
Posty: 1095
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: górol »

LEX pisze:. Bo te silniki niby mniej pancerne i tak pojeżdżą dziesiątki tysięcy kilometrów bez zająknięcia.
Podpisuje się pod tym. Hil 2007 silnik 2.5 260tys/km nic LC120 2009 silnik 3.0 82 tys i też nic odpukać :mrgreen: A moja noga do lekkich nie należy :twisted:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8471
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: Rokfor32 »

Ta, ale silniki rodziny B i H to przebiegi liczone na ok. 600 tysi do ... pierwszego dokładnego przeglądu ... :mrgreen:

Ale zgadzam się z kolegami - auto trza szyć na miarę. 13B jest idealny do wyprawówki, ale już niekoniecznie do upalania. Jest jednak dosyć ciężki i niezbyt mocny.

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: piter69A »

Trzeba też brać pod uwagę to, że częściej trafia się silnik 3B a nie 13B. Jeżeli faktycznie 13B to z Dyny a więc będzie to sam silnik bez skrzyni i reduktora. Jeżeli komplet to będzie to 3B z L-C J4 lub J7. Czasem występowały też w J6.
Były dwa rodzaje pompy, rzedowa i rotacyjna. Z rzędową (własne smarowanie) faktycznie silnik łyka każde paliwo.
Jeżeli ma się kompletny układ napędowy (silnik+skrzynia z reduktorem) to warto wstawić. Jeżeli tylko silnik to juz nie.
2LT2-EFI z anglika dać. Najmniej motania przy najlepszym efekcie.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: seburaj »

13B pasuje na skrzynie po 3B

aa, no i 13B ze wzgledu na bezpośredni wtrysk ma jeszcze trzy zalety:
- stosunkowo mało pali, naprawdę
- trudno go zagrzać :mrgreen: a co za tym idzie i przegrzać
- rewelacyjnie zapala, na mrozie nawet bez swiec żarowych (testowałem do -10)

antonow82
Posty: 5
Rejestracja: 08 lis 2011, 14:56
Auto: TL
Kontakt:

Re: Silnik B13 3,4l do LJ73 ktoś słyszał o tym silniku

Post autor: antonow82 »

Chodzi mi o silnik 13B, slyszałem że jest bardzo rzadki. Spróbuje poszukac jak radzicie pod hasłem Toyota Dyna może cos znajde o podłączeniu ciengien gazu do kolektora. Może ma ktoś jakieś zdjęcia tego silnika może bym coś podejrzał jak podłączyć te cięgna. Zależy mi żeby go zamontować bo silnik naprawde jest pancerny.

ODPOWIEDZ