No dobrze, to jak jest publicznosc to jedziemy.
1)4 Runner ma 3 glowne typy licznikow
1.1) Tandetny budzetowy licznik bez prawie zadnych wskaznikow
- Shitty 4R Cluster - Copy.jpg (18,17 KiB) Przejrzano 1656 razy
Dla mnie nadajacy sie jedynie do wymiany na normalny.
1.2) Licznik przedliftowy z lat 1989 do 1992.
- Old.png (86,98 KiB) Przejrzano 1656 razy
Cechuje sie predkosciomierzem na linke, estetycznymi skalami na czterech malych wskaznikach i zwyke pozbawiony jest lampki "niski poziom paliwa".
1.3) Licznik poliftowy z lat 1993 do 1995
- New.jpg (20,75 KiB) Przejrzano 1656 razy
Predkosciomierz jest elektroniczny, oczywiscie jest inna folia drukowana, obrotomierz zas ma "rzadsza" skale, czyli mowiac prosto - na skali jest mniej kreseczek. Moim zdaniem jeste czytelniejszy. Paliwomierz posiada kontrolke rezerwy. Natomiast niestety jednoczesnie wydarzylo sie cos dziwnego i skale bocznych zegarow wygladaja brzydko i nie pasuja stylistycznie do glownych zegarow.
2) Dodatkowe roznice
2.1 ) Obrotomierze wystepowaly w dwoch skalach 0-6000 do diesla (2L-T, 1KZ-T) i 0-8000 do benzyny (3VZ-E, 22R-E, 22R-ET). Obrotomierz do beznyniaka moze miec gladka tarcze bez niczego, ekonomizer bazujacy na czujniku podcisnienia w kolektorze, zegar z diesla moze miec podobne wskazniki turbiny (praca turbo i overboost) lub pojedyncza lampke chceck engine (sensu tej wersji nie rozumiem). Skala moze byc gesta lub rzadka (gesta przed liftem, rzadko po). Razem mamy 8 mozliwych wariantow. Do tego dochodzi w automacie (lecz nie kazdym) oborotmierz z ledowymi lampkami pozycji wybieraka "P R N D 2 L". Z tego co widzialem - byly takie tylko w benzyniakach, ale moge sie mylic. To by znow zwiekszalo ilosc wariantow.
2.2) Predkosciomierze roznia sie kilkoma cechami. Pierwsze to sam rodzaj - mechaniczny napedzany linka lub elektorniczny z sensora na skrzyni. Inna jest skala - bywaja ze skala w km/h oraz dwoma rodzajami skali podwojnej - mile na zewnatrz, kilometry wewnatrz. Dodatkowa skala kilometrow albo jest duza i biala albo mala i zolta. Oprocz tarczy - inne sa przelozenia zebatek licznika - tak by wartosc zliczona byla o 1.6 nizsza w przypadku mil. Dodatkowo predkosciomierze z diesla maja dolozony uklad zliczajacy w cyklach 100 000km ktory wyzwala kontrolke "Timing Belt" Prosty zmyslny uklad.
2.3) Wskazniki paliwa wystepowaly w trzech wersjach, przedliftowa bez kontrolki, przedliftowa z kontrolka (imho najlepsza ale ciezko zdobyc) i poliftowa zawsze z kontrolka.
2.4) Pozostale wskazniki maja po dwie wersje - przed i poliftowa.
2.5) Kontrolki - tu nie znam pelnej systematyki, ale natrafilem na duzo wariantow. Przedliftowa benzyna ma je ciut inne niz poliftowa, Europejski diesel rowniez ma lekko inne, a JDMowy diesel ma calkiem inne (kontrolka otwarcia kola zapasowego, kontrolka twardosci zawieszenia itd. Bywaja ramki zegarow z zaslepionym pierwszym od lewej bankiem kontrolek, lub takie z pelnymi czterema. Ramka od diesla posiada dwa otwory - jeden do kasowania licznika okresowego, drugi zaslepiony gumka do kasowania kontrolki T-Belt po wymianie rozrzadu.
3) Kompatybilnosc
3.1) Mechanicza - tutaj jest cudownie. Wszystkie zestawy wskaznikow maja takie same mocowania wiec sa zamienne plug & play.
3.2) Elektryczna - tutaj tez nie ma zle. Wszystkie liczniki maja takie same kostki przylaczeniowe, wiec mozna je dopasowac. Jesli chodzi o pinouty - bywaja roznice, trzeba miec pewnosc co sie ze soba miesza.
3.3) Obrotomierze - istnieje dowolnosc roszady, mozna sobie przelozyc jaki tylko chcemy. Czyli mozemy dolozyc do beznyny ekonomizer lub do diesla - lampki od turbiny. Wymaga to oczywiscie dolozenia czujnika(ow) pod maska.
3.4) Predkosciomierze. Nie istnieje mozliwosc przelozenia samego ustroju miedzy wersja na linke a wersja elektroniczna, mozna natomiast zaadaptowac caly zestaw zegarow elektornicznych do auta ktory mial linke. Natomiast mozna z powodzeniem zalozyc predkoscimierz z diesla do benzyny i na odwrot. Modul liczacy jest odkrecaly i w obu wersjach jest na niego miejsce
3.5) Pozostale wskazniki sa calkowicie zamienne. W swoim 4R mam mieszny zestaw. Nowsza obudowa, elektroniczny predkosciomierz, nowszy obrotomierz (wole rzadsza skale) i stare boczne wskazniki. Minusem jest czesty brak kontroli na paliwomierzu. Albo trzeba dorwac zegar o numerze 754572-111 albo wyciac okienko w folii z zegara 754572-101.
4) Dodatki. Bywaja liczniki z fabrycznie dolozona z tylu czarna puszeczka z podpietym zasilaniem. Nie zidentyfikowalem czym to jest, ale ciekawi mnie teamat wiec musze sie kiedys za to zabrac. Amerykanskie wersje miewaj z kolei dokladany niezbyt fabrycznie wygladajacy uklad do czegos podlaczony kolorowymi kabelkami. - tego tez nie rozkminialem na razie
5) Modyfikacje
5.1) Roszady zegarow - o tym napisalem powyzej, mozemy sobie stworzyc dowolny uklad bedacy mieszanka dostepnych.
5.2) Montaz elektornicznego predkosciomierza do linkowego auta - bardzo latwa i oplacalna modyfikacja, wystarczy zakupic sensor, zestaw wskaznikow i podlaczyc 3 przewody. Pinout z benzyniaka na linke jest identyczny do benzyniaka z elektornicznym predkosciomierzem. Wystarczy dolozyc brakujace piny do sensora VSS i Voila. Nie sprawdzalem tego w dieslu, ale spodziewam sie tego samego.
Reszta w nastepnym poscie bo jest limit 3 zalaczonych zdjec na post.