Strona 3 z 4

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 03:07
autor: kpeugeot
Tylko ze z pękniętym resorem wrócisz na kołach

A z uszkodzonym wahaczem już nie

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 03:15
autor: Jake
Czegos takiego wielowahacz i sprezyna srubowa nie zniesie za dobrze :)

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 07:44
autor: Rokfor32
Ja tu pisze o przednim moście :wink:

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 15:30
autor: Jake
Ja ogolnie o fakcie ze resor jest siermiezny, malo precyzyjny i toporny, prowadzi sie gorzej niz "normalny" zawias, ale dobrze znosi katowanie i brak serwisu. Przypuszczam ze o to chodzilo Toyocie biorac pod uwage do czego te Hile byly i nadal sa wykrzystywane w roznych stronach swiata.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 15:56
autor: Rokfor32
Ale J7 też jest robiona w pickupie - i współczesne modele tak właśnie mają: przód na radiusach, tył resor. i jest to całkiem sensowne połączenie dla auta roboczego, które ma znosić kiepski serwis.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 18:53
autor: Jake
To prawda i poczatkowo przypuszczalem ze wlasnie taka kombinacje ma Hilux - dopoki nie dowiedzialem sie ze to resor.

Niemniej jako ze ja nie woze 4T towaru na pace to do mnie najbardziej przemawia zawias taki jak w J8 - chociaz tam z kolei nie calkiem odpowiada mi fakt ze przedni most nie zachowuje rownoleglosci flaszny dyfra do flanszy redukotra podczas pracy zawieszenia - a to jak wiemy generuje pulsacje napedu, co jest szkodliwe. Efekt zwlaszcza nasilony przy lifcie bez zmiany mocowania wahaczy.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 19:31
autor: Rokfor32
Nic nie generuje. Radiusy są osiowane bardzo blisko wyjścia z reduktora (patrząc z boku pojazdu). Wystarczy po prostu zapodać wał z podwójnym krzyżakiem (przy reduktorze, i pojedynczy krzyżak przy moście) - i temat wibracji praktycznie znika.

Kilka razy już ten patent stosowałem, jak poziom wibracji robił sie nieakceptowalny, przy zastosowaniu zwykłego wału.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 19:55
autor: Jake
Chodzi mi o to, ze przegub Cardana nie jest homokinetyczny. Efekt pulsacji predkosci obrotowej znika - gdy mamy wal z dwoma krzyzakami i rownoleglosc flanszy reduktora i mostu. Fabrycznie tak jest.
Po lifcie - z tylu nie ma problemu bo most jest na 4 linku, z przodu - pojawia sie problem. Stad w handlu sa customowe wahacze lub customowe brackety do mostu lub fasolkowe tuleje.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 20:30
autor: Rokfor32
To nie jest tak do końca (z tym wałem kardana).

Owszem, kinematycznie da się tak ustawić kąty flansz żeby pulsacje prędkości się znosiły wzajemnie - ale nadal pozostaje masa części środkowej - która zwyczajnie podlega naprzemiennym przyspieszeniom. co również generuje wibracje - i kinematyka tego nie likwiduje.

Temu, w takim przypadku, lepsze jest rozwiązanie (prawie) homokinetyczne, bo przegub z podwójnym krzyżakiem ma taką znoszącą pulsację kinematykę sam w sobie (jak klasyczny, zwykły, i dobrze ustawiony wał) - ale element pulsujący jest bardzo mały/lekki.

Przy zawieszeniu na radiusach przegub przy moście praktycznie nie zmienia kąta pracy. jego zakres zmian jest minimalny, bo z kinematyki ruchu to cały most wykonuje tak naprawdę obrót (wokół osi wahaczy przy ramie) - a wał ma niemal identyczny punkt tego obrotu, ze względu na bliskie umiejscowienie wyjścia reduktora względem mocowania wahaczy do ramy.

W praktyce takie rozwiązanie jak opisałem działa bardzo sprawnie - o ile ustawienie wału względem mostu jest bliskie współosiowemu (kąt wału względem reduktora może być wówczas dowolny).

Jak pisałem - mam to przetrenowane w praktyce, i działa to bez zastrzeżeń.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 20:43
autor: Jake
Rokfor32 pisze:
26 kwie 2024, 20:30
Owszem, kinematycznie da się tak ustawić kąty flansz żeby pulsacje prędkości się znosiły wzajemnie - ale nadal pozostaje masa części środkowej - która zwyczajnie podlega naprzemiennym przyspieszeniom. co również generuje wibracje - i kinematyka tego nie likwiduje.
Jest dokladnie tak jak mowisz.
Rokfor32 pisze:
26 kwie 2024, 20:30
Przy zawieszeniu na radiusach przegub przy moście praktycznie nie zmienia kąta pracy. jego zakres zmian jest minimalny, bo z kinematyki ruchu to cały most wykonuje tak naprawdę obrót (wokół osi wahaczy przy ramie) - a wał ma niemal identyczny punkt tego obrotu, ze względu na bliskie umiejscowienie wyjścia reduktora względem mocowania wahaczy do ramy.
Tak, dokladnie tak.
Rokfor32 pisze:
26 kwie 2024, 20:30
W praktyce takie rozwiązanie jak opisałem działa bardzo sprawnie - o ile ustawienie wału względem mostu jest bliskie współosiowemu (kąt wału względem reduktora może być wówczas dowolny).
Wlasnie o tym mowie. Jesli mocno dzwigniesz przedni most w 80tce, przykladowo o 4 cale to flansza przedniego mostu przestanie patrzec w tyl auta - zacznie patrzyc w gore = przestanie byc wspolosiowa do reduktora = na fabryczny moscie ktory ma tylko 2 krzyzaki pojawia sie pulsacje - ale takie ktore nie sa wzajemnie znoszone - a to nie dobrze.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 20:46
autor: Rokfor32
I wtedy właśnie pomaga podwójny przegub przy reduktorze :wink:

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 20:48
autor: Rokfor32
Na marginesie - fabrycznie w j8 te flansze nie są równoległe (w płaszczyznach równoległych). one są ustawione w taki "trapez" - a wał ma skręcone o 90st widełki (względem "klasycznego" kardana).

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 20:56
autor: Jake
Rokfor32 pisze:
26 kwie 2024, 20:46
I wtedy właśnie pomaga podwójny przegub przy reduktorze :wink:
Fabrycznie 4R 2gen ma to tak zrobione.

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 21:03
autor: Rokfor32
Tak. Tyle że nie bardzo wiadomo po co - bo tam jest IFS, most przykręcony do ramy - a wał praktycznie idealnie wyprostowany.

Być może tak im zostało po zapodaniu IFS - bo taki wał z podwójnym krzyżakiem przy reduktorze był w wersji resorowej (a tam kąt zejścia wału od reduktora był dosyć spory, a wał króciutki).

Jako ciekawostka - istnieje kilka typów tego podwójnego przegubu. te z 4r mk2 mają bardzo mikry kąt pracy (mimo że dwa krzyżaki, to cały przegub nie zgina się za bardzo). Ale te z wersji sztywnomostowej - to się zginało gdzieś w okolicach 45st. :wink:

Re: Sztywnomostowy Hilux 91-95

: 26 kwie 2024, 21:06
autor: Jake
Rokfor32 pisze:
26 kwie 2024, 21:03
Tak. Tyle że nie bardzo wiadomo po co - bo tam jest IFS, most przykręcony do ramy - a wał praktycznie idealnie wyprostowany.
To tez mnie zastanawialo. W ogole w IFS przeguby przedniego walu praktycznie wcale nie pracuja. Jedyny ruch ktory moga kompensowac to ruch reduktora i mostu na poduszkach - czyli bardzo niewiele.