Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Moderator: luk4s7
Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Cześć, mam pytanie odnośnie kierunku w jakim powinienem pójść przy wymianie zawieszenia w HDJ100 4.2TD manual z 1998 roku. Auto z przebiegiem 450 tys. km, nieprzerabiane, poza usunięciem pneumatyki (lub też nigdy jej nie było).
Samochód mam od lutego, przez ostatnie pół roku użytkowałem w Gruzji, na ichnich kiepskich drogach asfaltowych oraz górskich (Truso, Juta, Omalo - jeśli ktoś kojarzy) i zrobił tam ponad 30 tys. km. Tak samo ma być użytkowany w przyszłym sezonie. Auto nie ma nigdy jeździć w bardzo trudnym terenie, nie ma być dociążane zderzakami czy dodatkowym wyposażeniem, ani mocno liftowane. Jedynie zastanawiam się nad dołożeniem trzeciego rzędu siedzeń. Typowe użytkowanie to wożenie 2-5 osób (ewentualnie 7) na drogach j.w. Na trasie może jeszcze dojść bagaż tych osób.
Teraz przednie zawieszenie już prawie nie istnieje: nie czuje właściwie amortyzacji, a przy skręcaniu i dodawaniu gazu słychać z prawej strony głośne przeskakiwanie. Przednie opony zjechane do zera po zewnętrznych stronach. Tylne zawieszenie chyba ok, opony też wyglądają w porządku.
Chciałbym osiągnąć następujący efekt: mieć mocne, wytrzymałe zawieszenie dostosowane do opisanych powyżej dróg i sposobu użytkowania, ale jeśli to możliwe, nie utracić za dużo z wygody i zdolności do szybkiej jazdy po dobrych drogach (do Gruzji jechałem 140-150 km/h i było to miłe )
Szukając po internecie, póki co doszedłem do takiej konfiguracji:
- drążki skrętne OME 303002 (diesel)
- amortyzatory przód OME N133
- mortyzatory tył OME N101 + osłony OME 661
- sprężyny tył zostawić oryginalne (analizując katalog OME http://sklep4x4.com.pl/sklep/producenci ... ide_32.pdf wychodzi mi, że OME nie ma w ogóle tylnych sprężyn do HDJ100 4,2TD z 1998 roku?)
Bardzo Was proszę o opinię, czy takie zawieszenie ma sens, jakie by było ew. lepsze i jakie dobrać opony. Obecne opony to Grandtek AT22, 285/65 R17 116H.
Samochód mam od lutego, przez ostatnie pół roku użytkowałem w Gruzji, na ichnich kiepskich drogach asfaltowych oraz górskich (Truso, Juta, Omalo - jeśli ktoś kojarzy) i zrobił tam ponad 30 tys. km. Tak samo ma być użytkowany w przyszłym sezonie. Auto nie ma nigdy jeździć w bardzo trudnym terenie, nie ma być dociążane zderzakami czy dodatkowym wyposażeniem, ani mocno liftowane. Jedynie zastanawiam się nad dołożeniem trzeciego rzędu siedzeń. Typowe użytkowanie to wożenie 2-5 osób (ewentualnie 7) na drogach j.w. Na trasie może jeszcze dojść bagaż tych osób.
Teraz przednie zawieszenie już prawie nie istnieje: nie czuje właściwie amortyzacji, a przy skręcaniu i dodawaniu gazu słychać z prawej strony głośne przeskakiwanie. Przednie opony zjechane do zera po zewnętrznych stronach. Tylne zawieszenie chyba ok, opony też wyglądają w porządku.
Chciałbym osiągnąć następujący efekt: mieć mocne, wytrzymałe zawieszenie dostosowane do opisanych powyżej dróg i sposobu użytkowania, ale jeśli to możliwe, nie utracić za dużo z wygody i zdolności do szybkiej jazdy po dobrych drogach (do Gruzji jechałem 140-150 km/h i było to miłe )
Szukając po internecie, póki co doszedłem do takiej konfiguracji:
- drążki skrętne OME 303002 (diesel)
- amortyzatory przód OME N133
- mortyzatory tył OME N101 + osłony OME 661
- sprężyny tył zostawić oryginalne (analizując katalog OME http://sklep4x4.com.pl/sklep/producenci ... ide_32.pdf wychodzi mi, że OME nie ma w ogóle tylnych sprężyn do HDJ100 4,2TD z 1998 roku?)
Bardzo Was proszę o opinię, czy takie zawieszenie ma sens, jakie by było ew. lepsze i jakie dobrać opony. Obecne opony to Grandtek AT22, 285/65 R17 116H.
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
przyjedz, przejedziesz się, ocenisz .pozdr.
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Jak zmieniasz drążki i amortyzatory na OME to sprężyny też wypadało by zmienić na OME.
Nie słyszałem żeby w LC 100 TD były inne sprężyny w 98r czy w 2001r.
Śmiało możesz kupować OME 2860 lub 2863. 2864 raczej będą za twarde do Twojego zastosowania
Nie słyszałem żeby w LC 100 TD były inne sprężyny w 98r czy w 2001r.
Śmiało możesz kupować OME 2860 lub 2863. 2864 raczej będą za twarde do Twojego zastosowania
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Dzięki, odnośnie sprężyn, to wywnioskowałem tak na podstawie 80. strony podlinkowanego katalogu. Tam elementy przedniego zawieszenia dotyczą wszystkich setek, zaś dla tylnego tabelka jest podzielona na:
- wszystkie modele od 10/2000 roku
- modele V8 od 10/1998 do 2000 roku
Więc gdyby się tego trzymać, to tylnych amortyzatorów też nie powinienem zmieniać na OME
Miałoby to sens, żeby tylko przód wymienić? Bo jeśli zmienię tył też, to zrobię tak jak piszesz, razem ze sprężynami 2860.
- wszystkie modele od 10/2000 roku
- modele V8 od 10/1998 do 2000 roku
Więc gdyby się tego trzymać, to tylnych amortyzatorów też nie powinienem zmieniać na OME
Miałoby to sens, żeby tylko przód wymienić? Bo jeśli zmienię tył też, to zrobię tak jak piszesz, razem ze sprężynami 2860.
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Jutro rano jak będę przy kompie napiszę ze trzy zdania z punktu widzenia praktycznego.
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Zamykając ten temat: ostatecznie założyłem sprężyny 2865, na tył amortyzatory nitrocharger sport (bo zwykłych akurat nie było gdzie kupić), na przód zwykłe nitrochargery, drążki zostały oryginalne Toyoty. Tył się podniósł max 2 cale, przód został podniesiony o podobną wielkość, poprzez regulację drążków.
Jeżdżę tak z pół roku i całościowy efekt jest pozytywny. Nawet jadąc zupełnie pusto, nie jest zbyt twardo. Na autostradzie 150 km/h bez istotnej utraty sterowności czy bujania - choć oczywiście, gdy auto siedziało niżej, to było pod tym względem lepiej.
Jeżdżę tak z pół roku i całościowy efekt jest pozytywny. Nawet jadąc zupełnie pusto, nie jest zbyt twardo. Na autostradzie 150 km/h bez istotnej utraty sterowności czy bujania - choć oczywiście, gdy auto siedziało niżej, to było pod tym względem lepiej.
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Jak wygląda komfort jazdy? Czy auto płynie czy raczej podskakuje? pozdr adam
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Płynie, nie jest bardzo sztywne (choć sztywniejsze, niż było), tylko sprężyste. Założyłem opony General GRABBER AT2 265/70 R17, które również oceniam pozytywnie, na tę chwilę.
Re: Wymiana zawieszenia i opon w HDJ100
Ja mam cały czas oryginalne zawieszenie i jeśli działa to nie wymieniam. Do 3200 masy całkowitej zawieszenie działa prawidłowo, 20-50 kg więcej i już się nie podnosi i auto jedzie jak taczka na metalowym kole. Muszę uważać przy pakowaniu bo przy kilku osobach na pokładzie nie zostaje wiele miejsca na bagaże. Wszystkie rozwiązania ultra light mile widziane pozdr adam